tisdag 16 september 2014

Hösten vik hädan, här kommer tips på nästa sommars sommarminnen!


Solen värmer fortfarande utanför kontorsfönstret. Helt fantastiskt. Jag håller tummarna att det förblir så lite till. Men trots detta tänkte jag dela med mig av vad som kan bli ert sommarminne nästa år.

I juli månad hade jag 4 veckors semester. En av dem spenderade vi i Mellansverige. Vi fick låna min pappas bil då vår bara har 3 cylindrar och låter som en gräsklippare. Ni kan ju tänka er att vi inte kommit så långt med den! Vi hade några inplanerade stopp. Ett i Västerås hos min mans släktingar, ett i Nora och ett i Bollnäs. Sen hade vi lite fria dagar som vi inte visste vart de skulle spenderas.
Min mans familj kom med husbil och vi möttes upp i Bollnäs för några dagars påhälsning av släkt. Sedan följde de med oss mot Vadstena. Vi ville inte bo i Vadstena (absolut inget fel på Vadstena, men när det är turistsäsong är det allt annat än billigt) utan gärna på något mer lantligt ställe. Vi kikade på nätet och hittade Särtshöga Vingård. Japp, vingård och detta mitt i Östergötland. Med närhet till fågelsjön Tåkern, Omberg och Ellen Keys strand vid Vättern. Taget tänkte vi och bokade in en natt.




Vilket ställe!! Gården drivs av en familj som lämnade det ”vanliga” livet och satsade på en dröm om att göra vin i Mellansverige. Än finns det inget vin att smaka utan just nu bygger de upp det som om ca 3-4 år ska kunna bli ett av Sveriges mest nordliga mosserande vin. Det ni! 


Men det fanns äppelcider som vi fick smutta på, väldigt gott och atmosfären gjorde sitt. Allt var så fantastiskt fint här. När vi kom fick vi välja rum först (de finns 4 rum) då ingen annan som bokat en natts sömn kommit än. Vi valde ett rum på andra våningen i ett av uthusen. Allt var nyrenoverat och super fräscht med 1700-tals känsla, men absolut inte pråligt. Badrummet delade man med de andra gästerna, men det var inga problem alls. 





Vi visste att det ingick en frukostkorg som dottern i familjen skulle servera på sängen dagen därpå. Men vi valde att äta alla godsaker i trädgården istället då vädret var helt underbart. Hit vill jag åka igen och det spelar ingen roll om vinet inte är klart. Det är inte det som är grejen. Miljön är otrolig, bemötandet familjärt och frukosten mer som en lunch. 


Hunden Grappa sitter och väntar på frukostsmulorna

Så nu är det bara att ringa till Lilja Resor så hjälper jag er med ert nästa sommarminne. Eller varför inte ett minne att avsluta den sommar som dröjt sig kvar med?  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar